A címben szereplő zseniális gondolatot egy Bernard Percy nevű úriembertől vettem kölcsön. Ez most tanulságos lesz!
Állítsuk párhuzamba a szülők és a vezetők szerepét és feladatait.
A szülő szeretné a legtöbbet kihozni a gyerekéből. Szeretné szépre, jóra tanítani. De ahhoz, hogy hiteles legyen a gyermek szemében, neki kell követendő példaként a gyereke előtt állni.
Ha fogmosást vár el a szülő a gyerektől, de ő maga csak minden vasárnap este mos fogat, ne gondolja, hogy a gyerek megérti, hogy neki miért kell naponta többször sikálni a fogait.
Ugyanígy igaz a többi dologra: Ha az apa cigizik, csúnyán beszél, nem köszöni meg anyunak az elé tett finom vacsorát és nem tanul 20 éve semmit, akkor ne lepődjön meg, ha a gyerek szemében nem túl hiteles, mikor nevelni akarja a káros szenvedélyek elkerülésére, az illendő beszédre, a köszönömre, társas kapcsolatokra és a „tanulj fiam, hogy vidd valamire” szöveget nyomja neki.
Most nézd meg a céges példákat! Hát nem ugyanaz van?
A vezető is szeretné a legtöbbet kihozni a csapatából.
De ha a vezetőt egyszer is rajtakapják a kollégák, hogy egy témában nem mondott igazat nekik, vagy egy ügyfélnek, akkor ott lesz a nagy büdös igazolás a többiek számára is, hogy hát ha a főnök is megtette, akkor ez nekik is belefér. Még a vezérrel szemben is.
Ha a főnök
- a háta mögött lehülyéz egy ügyfelet,
- késik,
- nem válaszol meg leveleket,
- nem hív vissza nem fogadott hívásokat,
- néhány „bizalmas” munkatárssal pletykálkodik, kibeszél másokat,
- negatív híreket terjeszt,
- ő maga nem tartja be a kiadott szabályokat, akkor megette a fene az egészet.
Mert pont ezek a minták fognak másolódni az adott vállalkozásban.
Hidd el: A viselkedések igenis fertőzőek!
De van ebben valami egészen fantasztikus jó hír is. A pozitív példák is ragadósak!
Az az értékrend, viselkedési mód, kommunikációs szint, ügyfélkezelés, amit egy vezető képvisel, az kezd el meghonosodni, gyökeret ereszteni a cégen belül. És ha ezek igazi értékek, követendő példák a munkatársak számára, akkor az emberek is előbb utóbb elkezdenek így viselkedni.
Vagy aki nagyon kilóg a sorból negatív irányban, az vagy magától megy el, vagy a közösség taszítja ki.
Általános, alapvető igazság: Egy vezető nem tud a saját működési szintje felett álló munkatársi gárdát felépíteni és folyamatosan ott is tartani.
Mert csak olyan szintre tud egy csapatot felhozni, ahol ő maga van. Csak olyan szinten tudnak működni, vagy inkább csak az alatt.
Ezért ha pl. bemegyek egy üzletbe vásárolni, vagy egy cégbe valamilyen ügyet intézni, elég megnéznem a személyzet állapotát, készségességét, hozzáállását.
Tudom, milyen vezető van az élükön.
Mint a játék, kissé átalakítva: „Mutasd a csapatod, megmondom, ki vagy!”
És fordítva is igaz: Megnézem a vezetőt, és tudom, milyen munkatársi állományt fogok ott találni.
Mert bizony azok a fránya viselkedési szokások fertőzőek!
Tanulságok és jó tanácsok:
- A sikeres vezető egyik alapvető eszköze a példamutatás.
- Amiről legbelül tudja egy vezető, hogy nem oké, ahogy csinálja, ott és abban nem is tud sikeres lenni. És ő sem tudja betartatni.
- Úgy hozd meg a döntéseidet vezetőként (vagy szülőként), hogy mielőtt cselekszel, gondold végig: Akarnád-e azt, hogy a munkatársaid (gyerekeid) pont azt és úgy csinálják, ahogy Te készülsz cselekedni?
- Ha a 3. kérdésre „NEM” a válaszod, akkor Te se tedd meg!
Zárásként:
Ha vezetőnek tartod magad, de senki nem követ, akkor csak egyszerűen elmentél sétálni. - John C. Maxwell
►►►►
Ingyenesen letölthetsz egy vállalkozóknak szóló esettanulmány gyűjteményt, számtalan hasznos tanulsággal fűszerezve: Klikk!
Ha szeretnéd a vállalkozásod teljesítményét megnövelni, vagy bármilyen céges kérdés merül fel benned, akkor írj egy emailt a következő címre: gabor.mako@goodwillgroup.hu