„Hogy mit hogyan NEM LEHET megcsinálni, azt én is tudom! Hozzám csak megoldásokkal együtt kopogtassál be!”
Ezt a mondatot, amelyet már vagy ezerszer idéztem, egy partnercégünk ügyvezetőjének ajtaján olvastam. És meg kell, hogy mondjam, hatásos volt!
Cégvezetők gyakran panaszkodnak, hogy csak úgy dől a nyakukba az a sok feladat, ahol nekik kell problémát kezelni, döntést hozni, mert a munkatársaktól nem érkezik megoldás az adott „fennforgásra”.
Ennek nagyjából két oka lehet:
A./ A munkatárs nem tudja a megoldást.
B./ A munkatárs nem is akarja annyira szállítani a megoldást.
Sok év alatt azt tapasztaltam, hogy inkább a 2. pontban keresendő az igazság. Ennek a nem akarásnak különböző okai lehetnek:
a./ Fél felvállalni a döntést, mert mi van, ha hülyeséget mond vagy csinál; ezért inkább nem vállalja a felelősséget.
b./ Lustaság, kényelem: felesleges erőkifejtést nem mindenki szeret tenni - sokan csak alacsony fordulatszámon járatják magukat....
c./ Egyszerűbb, ha megvárjuk, mit mond a főnök, mert úgyis mindig neki van igaza, az ő megoldása a jó. Valójában nagyon gyakran előfordul, hogy maguk a vezetők szoktatják le a munkatársakat az önálló gondolkodásról, felelősség vállalásról, megoldásban gondolkodásról.
Mert könnyebb megcsinálni, mint elmagyarázni....
Ennek a problémának a kezelésére egyszerű, de annál hatásosabb módszerek vannak.
Az alapelv az, hogy a munkatársak sokkal jobb megoldásokat tudnak hozni, mint azt elsőre gondolnánk. Hiszen általában – mint írtam az elején – nem a tudással van a baj! Nagyon sok jó eszű, leleményes munkavállaló van a cégekben!
Egyszerűen azt a következetes elvárást kell meghonosítani a cégben és tudatosítani a dolgozók fejében, hogy ne problémákban, hanem megoldásokban gondolkodjanak a munkájuk során.
Alapelv a következő: Bárki, bármilyen problémával fordulhat a vezetőjéhez, egy feltétellel:
Ha a hozott problémára hoz egy megoldási javaslatot is! E nélkül a vezető meg sem hallgatja!
Történet 1:
Levelem első sorában idézett cégtulajdonos arra panaszkodott, hogy az irodája tiszta átjáró ház, egymás kezébe adják az emberek a kilincset, ő meg az ügyeletes problémamegoldó. Mindig a beosztottak gondjaival kell foglalkozni, a sajátjaira meg nem jut ideje. Pedig neki is van bőven!
Amit tettünk: a munkatársakkal egy meetingen átbeszéltük ezt a helyzetet, megnéztük a kezelés módját és bevezette a tulajdonos a fenti alapelvet, amit az ajtajára kitett szöveggel nyomatékosított.
A dolog zseniálisan működött! Az emberek az elején továbbra is jöttek hozzá. De ha csak a problémát hozták, a cégvezető az ajtón levő szövegre mutatott ás már mehettek is. Mivel a főnök nagyon következetes volt, hamar
rászoktak arra, hogy írásban kidolgozott probléma megoldási javaslatokat tegyenek egyből a probléma kezelésére.
És mivel döntő részben jó megoldásokkal rukkoltak elő, elég hamar leszoktak a főnök látogatásáról. Megoldották egyből a dolgokat. Ezzel időt nyertek maguknak is és a főnöknek is!
Történet 2:
Egy másik ügyfélnél a kb. 18 fős csapatnak tartottam egy két napos tréninget. Összeírattam mindenkivel, hogy milyen problémája, nehézsége van.
Aztán egy kb. 1 órás képzési blokk keretében, sok példán keresztül megértettem velük, hogy ha megoldási javaslatokat hoznak azokra a problémákra amelyek a napi szintű munkavégzésüket nehezítik, akkor nekik is sokkal könnyebb lesz, meg a cégnek is.
Kitettünk egy dobozt „Ötletláda” felirattal.
Megbeszéltük, hogy öt napon belül mindenki beledobja az ő területén nehézséget okozó dologra vonatkozó legfontosabb információkat és a konkrét megoldási javaslatát.
Az eredmény minden képzeletet felülmúlt: 27 db kidolgozott, írásban megfogalmazott javaslat, aminek a többsége előre vivő volt. És volt köztük pár olyan is, ami milliókat ért a cégnek!
A két cégtulajdonos csak azt kérdezte lelkesen, de értetlenül: "Eddig miért nem tették meg ezt maguktól a dolgozók?" Én visszakérdeztem: "Ti ezt eddig miért nem kértétek, kérdeztétek így a munkatársaktól?" „Na jó, persze, hát ezért fizettünk meg téged, mert Te ezt jobban el tudtad mondani.” – mondták....
Tanulságok:
- Ha van valami probléma, arra általában van valami megoldás is, csak legfeljebb még nem találtuk meg!
- Problémát ne fogadjunk el egy beosztott munkatárstól, csak ha hoz megoldási javaslatot is!
- A munkatársaink sokkal többre képesek, mint amit elsőre gondolnánk! Csak ki kell belőlük csalogatni a bennük rejlő értékeket!
►►►►
Ha kíváncsi további kulcsfontosságú cégszervezési eszközökre, akkor mindenképpen nézd meg a Vállalkozásgyorsító Tréningünket!