Goodwill Group

Goodwill Group

Hozzám csak megoldásokkal együtt kopogtassál be!

2017. augusztus 05. - Makó Gábor

„Hogy mit hogyan NEM LEHET megcsinálni, azt én is tudom! Hozzám csak megoldásokkal együtt kopogtassál be!”

4.jpg

Ezt a mondatot, amelyet már vagy ezerszer idéztem, egy partnercégünk ügyvezetőjének ajtaján olvastam. És meg kell, hogy mondjam, hatásos volt!

Cégvezetők gyakran panaszkodnak, hogy csak úgy dől a nyakukba az a sok feladat, ahol nekik kell problémát kezelni, döntést hozni, mert a munkatársaktól nem érkezik megoldás az adott „fennforgásra”.

Ennek nagyjából két oka lehet:
A./ A munkatárs nem tudja a megoldást.
B./ A munkatárs nem is akarja annyira szállítani a megoldást.

Sok év alatt azt tapasztaltam, hogy inkább a 2. pontban keresendő az igazság. Ennek a nem akarásnak különböző okai lehetnek:

a./ Fél felvállalni a döntést, mert mi van, ha hülyeséget mond vagy csinál; ezért inkább nem vállalja a felelősséget.
b./ Lustaság, kényelem: felesleges erőkifejtést nem mindenki szeret tenni - sokan csak alacsony fordulatszámon járatják magukat....
c./ Egyszerűbb, ha megvárjuk, mit mond a főnök, mert úgyis mindig neki van igaza, az ő megoldása a jó. Valójában nagyon gyakran előfordul, hogy maguk a vezetők szoktatják le a munkatársakat az önálló gondolkodásról, felelősség vállalásról, megoldásban gondolkodásról.

Mert könnyebb megcsinálni, mint elmagyarázni....

Ennek a problémának a kezelésére egyszerű, de annál hatásosabb módszerek vannak.

Az alapelv az, hogy a munkatársak sokkal jobb megoldásokat tudnak hozni, mint azt elsőre gondolnánk. Hiszen általában – mint írtam az elején – nem a tudással van a baj! Nagyon sok jó eszű, leleményes munkavállaló van a cégekben!

Egyszerűen azt a következetes elvárást kell meghonosítani a cégben és tudatosítani a dolgozók fejében, hogy ne problémákban, hanem megoldásokban gondolkodjanak a munkájuk során.

Alapelv a következő: Bárki, bármilyen problémával fordulhat a vezetőjéhez, egy feltétellel:

Ha a hozott problémára hoz egy megoldási javaslatot is! E nélkül a vezető meg sem hallgatja!

5.jpg

Történet 1:

Levelem első sorában idézett cégtulajdonos arra panaszkodott, hogy az irodája tiszta átjáró ház, egymás kezébe adják az emberek a kilincset, ő meg az ügyeletes problémamegoldó. Mindig a beosztottak gondjaival kell foglalkozni, a sajátjaira meg nem jut ideje. Pedig neki is van bőven!

Amit tettünk: a munkatársakkal egy meetingen átbeszéltük ezt a helyzetet, megnéztük a kezelés módját és bevezette a tulajdonos a fenti alapelvet, amit az ajtajára kitett szöveggel nyomatékosított.

A dolog zseniálisan működött! Az emberek az elején továbbra is jöttek hozzá. De ha csak a problémát hozták, a cégvezető az ajtón levő szövegre mutatott ás már mehettek is. Mivel a főnök nagyon következetes volt, hamar
rászoktak arra, hogy írásban kidolgozott probléma megoldási javaslatokat tegyenek egyből a probléma kezelésére.

És mivel döntő részben jó megoldásokkal rukkoltak elő, elég hamar leszoktak a főnök látogatásáról. Megoldották egyből a dolgokat. Ezzel időt nyertek maguknak is és a főnöknek is!

Történet 2:

Egy másik ügyfélnél a kb. 18 fős csapatnak tartottam egy két napos tréninget. Összeírattam mindenkivel, hogy milyen problémája, nehézsége van.

Aztán egy kb. 1 órás képzési blokk keretében, sok példán keresztül megértettem velük, hogy ha megoldási javaslatokat hoznak azokra a problémákra amelyek a napi szintű munkavégzésüket nehezítik, akkor nekik is sokkal könnyebb lesz, meg a cégnek is.

Kitettünk egy dobozt „Ötletláda” felirattal.

Megbeszéltük, hogy öt napon belül mindenki beledobja az ő területén nehézséget okozó dologra vonatkozó legfontosabb információkat és a konkrét megoldási javaslatát.

Az eredmény minden képzeletet felülmúlt: 27 db kidolgozott, írásban megfogalmazott javaslat, aminek a többsége előre vivő volt. És volt köztük pár olyan is, ami milliókat ért a cégnek!

A két cégtulajdonos csak azt kérdezte lelkesen, de értetlenül: "Eddig miért nem tették meg ezt maguktól a dolgozók?" Én visszakérdeztem: "Ti ezt eddig miért nem kértétek, kérdeztétek így a munkatársaktól?" „Na jó, persze, hát ezért fizettünk meg téged, mert Te ezt jobban el tudtad mondani.” – mondták....

Tanulságok:

  1. Ha van valami probléma, arra általában van valami megoldás is, csak legfeljebb még nem találtuk meg!
  2. Problémát ne fogadjunk el egy beosztott munkatárstól, csak ha hoz megoldási javaslatot is!
  3. A munkatársaink sokkal többre képesek, mint amit elsőre gondolnánk! Csak ki kell belőlük csalogatni a bennük rejlő értékeket!

 

►►►►

Ha kíváncsi további kulcsfontosságú cégszervezési eszközökre, akkor mindenképpen nézd meg a Vállalkozásgyorsító Tréningünket!

A bejegyzés trackback címe:

https://goodwillgroup.blog.hu/api/trackback/id/tr312716692

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2017.08.07. 12:55:34

A kollégák azért nem szállítják a megoldást, mert nincs jogkörük megoldani a problémát, így úgy érzik, kitalálni sem kell, azért van a főnök, azért fizetik.

A megfejtés: jogkört, felelősségi kört adni a kolléga kezébe. Ezzel a főnökhöz egyes problémák el sem jutnak. Cégtől függően ki lehet találni, hogy pl. költségvonzat alapján, vagy kockázati besorolás alapján, milyen problémát kell a főnökhöz eljuttatni, a többit oldja meg mindenki maga, és vállalja a felelősséget a megoldásért.

Mondjuk az ajtófeliratra mutogató főni is kezdhette volna ezzel, akkor nem kellett volna ajtóra írt szövegekkel égetnie magát...
süti beállítások módosítása