A cégvezető felvesz embereket és fizeti őket azzal az elképzeléssel, hogy segítik majd megoldani az ő problémáit. Ehelyett gyakran az történik, hogy a cégvezető felvesz embereket és fizeti őket azért, hogy ő oldja meg az emberei problémáit...
Mit mondanak a cégvezetők?
Csak néhány gyakran hallott mondat:
„Nincs rá időm…”
„Nincs rá energiám…”
„Nincs hozzá már türelmem…”
„Inkább megcsinálom, mint hogy még egyszer elmagyarázzam….”
„Már 5x elmondtam, mégsem úgy csinálják!”
„Mintha …. lennék körülvéve!” Stb. (Esetleg hallottál már Te is ezekhez hasonlót?)
Miért probléma ez?
A vezetők kénytelenek olyan feladatokkal foglalkozni, amelyek elvégzését nem feltétlenül nekik kellene megtenniük. Olyan problémákra keresnek megoldásokat, amelyet nem nekik kellene megoldanuk. De mivel nem sikerül mással elvégeztetni feladatokat, kénytelenek ők bevállalni.
Ennek következtében láttunk már 1,7 milliárdos rt. elnökét anyagbeszerzéssel foglalkozni, 2 milliárdos autókereskedő cég tulajdonosát autószállító trélert vezetni, 7 üzletből álló kereskedelmi hálózat ügyvezetőjét rendszeresen irodaszert vásárolni. Nem az a gond, hogy ezek a munkák úgymond „rangon aluliak”, vagy „ciki” ilyet csinálni. Sokkal nagyobb gond az, hogy ezek miatt a tevékenységek miatt nem foglalkozik eleget a cégvezető azokkal a feladataival, amivel valóban a legtöbb értéket teremthetné a cége számára.
És ez a nagy gond.
Ez éves szinten több tíz vagy százmillió forintos nagy gond.
Mi az oka ennek?
Mondhatjuk, hogy az alulképzettség, hogy nincsenek jó emberek a munkaerő piacon, alulmotiváltság, érdektelenség, nem lehet megfizetni az igazán jó embereket, munkaerő-elvándorlás, az oktatási rendszer gyengesége, ráadásul a „nemzetközi helyzet fokozódik”…
Ne itt keressük az igazi okokat. Mert akkor minden cég így állna, minden cégvezető így járna. És mondhatom, 18 éves cégvezetőkkel történő együttműködésem során találkoztam olyanokkal is, akiknél ezek a problémák nincsenek jelen. Pedig ők is a FÖLD nevű bolygón működtek.
Mi volt a különbség oka?
Az igazi ok: A vezetők nem tudják elvégeztetni a dolgokat.
A kulcsszó az ELVÉGEZTETNI.
Vagyis nem elég jó szakembernek lenni azon a szakterületen, ahol a cég tevékenykedik, hanem jó szakemberré kell válni azon a területen is, amit cégvezetésnek, cégirányításnak nevezhetünk.
De ez egy külön szakma!
És ahogy egy-egy szakmának mesterei lehetünk, mert megtanultuk annak a szakmának a fogásait, úgy lehetünk a mesterei a cégvezetésnek, mert megtanulhatjuk ennek a fogásait.
Tehát ezek tanulható dolgok!
A jó vezetők nem úgy születnek. Azzá válnak!
Egyszerű, józan észen alapuló, gyakorlatias, alkalmazható, cégre szabható módszerek vannak a delegálás, kontroll, feladat elvégeztetés, ellenőrzés, munkatársképzés, motiválás területén.
Nézzük, mennyi időt és pénzt költ el egy cég technológiai fejlesztésekre? Gépekre, szállítóeszközökre, szoftverekre, hardverekre, raktárra, telephelyre, stb… Azt látjuk, hogy irgalmatlanul sokat.
Aztán megnézzük, hogy mennyit időt és pénzt fektet egy átlag cég vezetői, vállalkozói tudás fejlesztésére ehhez képest, akkor azt látjuk, hogy csak morzsákat.
A kettő úgy aránylik egymáshoz többnyire, mint a Nap és a Föld. (Hogy legyen viszonyítási alap: Ha a Földet egy teniszlabdának képzeljük el, akkor a nap mellette egy kb. 14 méter átmérőjű hőlégballon lenne.)
Ezek után csodálkozunk, hogy a cégeknek nem a szakmai feladatok elvégzése okozza a legnagyobb nehézséget, hanem a munka elvégeztetése és a munkatársak hatékony mozgatása.
Ezért a legjobb tanács, amit adhatok ebben a témakörben: Képezd magad és vezető társaidat a vezetői feladatokra!
Közhelyszerű, de ez a legjobb befektetés önmagadba és a csapatodba. A gépek amortizálódnak, értéküket veszítik.
A tudásod, ha folyamatosan fejleszted, nem fog elévülni.
És miért a vezetőknek kell élen járni a tudásuk növelésében? Itt a válasz:
Ahhoz, hogy felemelhess, magasabban kell, hogy állj, mint én. - Ralph Waldo Emerson
►►►►
Ingyenesen letölthetsz egy vállalkozóknak szóló esettanulmány gyűjteményt, számtalan hasznos tanulsággal fűszerezve: Klikk!
Ha szeretnéd a vállalkozásod teljesítményét megnövelni, vagy bármilyen céges kérdés merül fel benned, akkor írj egy emailt a következő címre: gabor.mako@goodwillgroup.hu