Sokszor előfordul, hogy a vezetők és a csapat megszakadásig dolgoznak, de az eredményeik nagyon siralmasak. Egy ilyen probléma feltárását és kezelést mutatom meg most nektek.
Íme egy igaz történet arról, hogy hogyan találtunk egy 20 millió Ft-os dugót egyik ügyfelünknél és hogy hogyan kezeltük le.
Egy speciális alkatrészeket, szerszámokat gyártó céget konzultáltam. A céganalízis során feltárt egyik legnagyobb probléma volt, hogy a felvett megrendeléseket több hetes (!) határidő késéssel teljesítették.
Készítettünk egy addig nem is létező pontos kimutatást erről.
Az adatok elszomorítók voltak: 87 db határidőre el nem készített megrendelés. A vállalt határidőre nem elkészült, ezért nem kiszámlázható érték: nettó 27 M Ft. (Megjegyzés: Ez annak a cégnek több mint egy havi árbevétele volt.)
Azt nem részletezem, hogy ez milyen veszélyforrást jelent a cégre, az árbevételre, az ügyfél elégedetlensége miatti piacvesztésre nézve.
A kivizsgálás során a következő okokat találtuk:
1. Az értékesítő irreális határidőkre vállalta a munkákat azért, hogy megszerezze a megrendelést.
2. Nem volt koordináció az értékesítés és a termelés között.
3. A termelésben nem volt optimalizálva az alapanyag készlet.
4. A gyártás-előkészítés és a gyártás egyébként sem volt a helyzet magaslatán...
Na, ezeket a kihívásokat imádjuk! Nekigyürkőztünk!
Mit csináltunk:
1. Az alapanyagok raktározásában rendet vágtunk: készletegyeztetés, az alapvető alapanyagok készletoptimalizálása: minimum-maximum szint meghatározása és készletek feltöltése, hogy anyaghiány ne lehessen akadály.
2. Szabályoztuk, hogy az értékesítő melyik típusú termékek gyártására milyen határidőt vállalhat.
3. Ha speciális volt a termék, vagy az alapanyag volt olyan egyedi, hogy nem is tartotta a cég raktárkészleten, akkor az értékesítőnek már az ügyféltől kellett hívnia a gyártásvezetőt és az ügyfél előtt egyeztették a vállalási határidőt. Ez egyrészt kiküszöbölte azt, hogy teljesíthetetlen vállalás legyen, másrészt nagyon jó értékesítési fogás volt, hogy ha most igent mond a megrendelésre, akkor a telefon letétele után a gyártásvezető rögtön indítja az alapanyag rendelést. Az ügyfél érezte a saját fontosságát és hogy az ő problémájának megoldásán dolgoznak.
4. A termelést kicsit átszerveztük, felprogramoztuk, hogyan dolgozza le a hátralékot.
5. A megrendelőkkel a jó kommunikáció helyreállítása végett egyeztették az új határidőket, eskü alatt ígérve, hogy ezt már tartani fogják. (Megjegyzés: Így már sikerült is.)
6. Falra kitett grafikonon kezdtük el heti alapon vezetni többek között ezt a két statisztikát:
I. Határidőre nem teljesített megrendelések száma (db).
II. Határidőre nem teljesített, ezért nem kiszámlázható megrendelések értéke (nettó Ft). Ugyanis ha valamit nem látunk, azt hisszük, nem is fáj annyira, meg nincs is ott az a probléma. Hát mi azt akarjuk, hogy lássuk és fájjon az, ami nem optimális!
Eredmény:
Alig két 2 hónap alatt a határidőre nem teljesített munkák száma 87-ről kb. 18-ra csökkent. A nem teljesítés miatt ki nem számlázott érték 27 M Ft-ról 8 M Ft alá szállt. És a folyamat folytatódott....
Így húztuk ki a dugót ebben a cégben, ami közel + 20 M nettó Ft beáramlását tette lehetővé rövid idő alatt.
Tanulságok:
1. Nincs olyan helyzet, amin ne lehetne javítani!
2. Vezetőként soha ne véleményekre hallgassunk, hanem pontos adatokat gyűjtsünk be!
3. Ha valamibe nagy erőfeszítést teszünk, de mégsem halad a dolog, ott valami ellenerő hat. Valami tolja szemből a dolgokat, valami (vagy valaki) stoppolja a sikeres működést. Ennek megtalálása mindig a vezetőség dolga!
4. Első lépésként fel kell térképezni magát a dugó okát, aztán lehet kezelni, hogy a cégben rejlő lehetőségeket kiaknázzuk.
►►►►
Ingyenesen letölthetsz egy vállalkozóknak szóló esettanulmány gyűjteményt, számtalan hasznos tanulsággal fűszerezve: Klikk!
Ha szeretnéd a vállalkozásod teljesítményét megnövelni, vagy bármilyen céges kérdés merül fel benned, akkor írj egy emailt a következő címre: gabor.mako@goodwillgroup.hu