Goodwill Group

Goodwill Group

A jó vezetők nem úgy születnek, hanem azzá válnak!

2019. augusztus 30. - Makó Gábor

Mit kell felismernie és teljes mértékben megértenie egy vezetőnek? Mi az, ami nélkül nehezen fog kezelni bármilyen vezetéssel kapcsolatos problémát? Nézzük!

wage_3.jpg

A cégvezető felvesz embereket és fizeti őket azzal az elképzeléssel, hogy segítik majd megoldani az ő problémáit.

Ehelyett az lesz belőle, hogy a cégvezető felvesz embereket és fizeti őket azért, hogy ő oldja meg az emberei problémáit...

Mit mondanak a cégvezetők?

Csak néhány gyakran hallott mondat:

  • „Nincs rá időm…”
  • „Nincs rá energiám…”
  • „Nincs hozzá már türelmem…”
  • „Inkább megcsinálom, mint hogy még egyszer elmagyarázzam….”
  • „Már 5x elmondtam, mégsem úgy csinálják!”
  • „Ezekkel nem lehet!”
  • „Mintha hülyékkel lennék körülvéve!”

Esetleg hallottál már Te is ezekhez hasonlót? 

Miért probléma ez?

A vezetők kénytelenek olyan feladatokkal foglalkozni, amelyek elvégzését nem feltétlenül nekik kellene megtenniük. Olyan problémákra keresnek megoldásokat, amelyet nem nekik kellene megoldani. De mivel nem sikerül mással elvégeztetni a  feladatokat, kénytelenek ők bevállalni.

Ennek következtében láttunk már 1,7 milliárdos árbevételű Rt. elnökét anyagbeszerzéssel foglalkozni, 2 milliárdos autókereskedő cég tulajdonosát autószállító trélert vezetni, 7 üzletből álló kereskedelmi hálózat ügyvezetőjét rendszeresen irodaszert vásárolni.

Nem az a gond, hogy ezek a munkák úgymond „rangon aluliak”, vagy „ciki” ilyet csinálni. Sokkal nagyobb gond az, hogy ezek miatt a tevékenységek miatt nem foglalkozik eleget a cégvezető azokkal a feladataival, amivel valóban a legtöbb értéket teremthetné a cége számára.

És ez a nagy gond.

Ez éves szinten több tíz vagy százmillió forintos nagy gond.

pe_nz.jpg

Mi az oka ennek?

Mondhatjuk, hogy az alulképzettség, hogy nincsenek jó emberek a munkaerő piacon, sőt, már emberek sincsenek, alulmotiváltság, érdektelenség, nem lehet megfizetni az igazán jó embereket, munkaerő-elvándorlás, az oktatási rendszer gyengesége, ráadásul napjainkban ezek a problémák hatványozottan jelentkeznek.

Bár ezek valós problémák, de ne itt keressük az igazi okokat. Mert akkor minden cég így állna, minden cégvezető így járna. És mondhatom, 20 éves cégvezetőkkel történő együttműködésem során találkoztam olyanokkal is, akiknél ezek a problémák nincsenek jelen.

Pedig ők is a FÖLD nevű bolygón működnek napjainkban is.

Mi volt a különbség oka?

Az igazi ok: A vezetők nem tudják elvégeztetni a dolgokat. 

ext.jpeg

A kulcsszó az ELVÉGEZTETNI.

Vagyis nem elég jó szakembernek lenni azon a szakterületen, ahol a cég tevékenykedik, hanem jó szakemberré kell válni azon a területen is, amit cégvezetésnek, cégirányításnak nevezhetünk.

De ez egy külön szakma! Külön eszközökkel! Ezt fel kell ismerni!

A vezetés egy külön szakma, saját szerszám- és eszközrendszerrel!

És ahogy egy-egy szakmának mesterei lehetünk, mert megtanultuk annak a szakmának a fogásait, úgy lehetünk a mesterei a vezetésnek, mert megtanulhatjuk ennek a fogásait.

Ha egy autószerelőnek meg kell húzni egy csavart, meglehetősen furcsán néznénk rá, ha kalapáccsal esne neki a motornak. Ahhoz az asztaloshoz sem szívesen mennél, aki gyalu helyett baltával akarna valamit sima felületűvé tenni….

De egy jó szakember tudja, hogy milyen szakmai problémát milyen módszerrel és milyen célszerszámmal kezeljen.

Mert megtanulta! Mert ezek tanulható dolgok! 

A vezetés is pont ilyen szakma! Megvannak a módszerei és az eszközrendszere.

magic_2.jpg

Egyszerű, józan észen alapuló, gyakorlatias, alkalmazható, cégre szabható módszerek vannak a személyzetfelvétel, delegálás, kontroll, feladat elvégeztetés, ellenőrzés, munkatársképzés, motiválás területén.

És megvannak a „szerszámok”, eszközök is: szervezési tábla, statisztikák, ellenőrző listák, képzési anyagok, motivációs rendszer, meetingrendszer, stb. Csak használni kell(ene).

Ha a fentieket egy vezető nem ismeri fel, a meglevő vezetői problémáira soha nem fog megfelelő módszereket és szerszámokat találni, mert nem ezzel a szemlélettel keresi!

Nézzük, mennyi időt és pénzt költ el egy cég technológiai fejlesztésekre? Gépekre, szállítóeszközökre, szoftverekre, hardverekre, raktárra, telephelyre, stb… Azt látjuk, hogy irgalmatlanul sokat.

Aztán megnézzük, hogy mennyit időt és pénzt fektet egy átlag cég vezetői, vállalkozói tudás fejlesztésére. A technológiai fejlesztésekre fordított vagyonokhoz képest, ezek szinte csak morzsák.

A kettő úgy aránylik egymáshoz többnyire, mint a Nap és a Föld. (Hogy legyen viszonyítási alap: Ha a Földet egy teniszlabdának képzeljük el, akkor a nap mellette egy kb. 14 méter átmérőjű hőlégballon lenne.)

Ezek után csodálkozunk, hogy a cégeknek nem a szakmai feladatok elvégzése okozza a legnagyobb nehézséget, hanem a munka elvégeztetése és a munkatársak hatékony mozgatása.

bigstock-female-counselor-writing-down-41875084.jpg

Ezért a legjobb tanács, amit adhatok ebben a témakörben: Képezd magad és vezető társaidat a vezetői feladatokra!

Közhelyszerű, de ez a legjobb befektetés önmagadba és a csapatodba. A gépek amortizálódnak, értéküket veszítik.

A tudásod, ha folyamatosan fejleszted, nem fog elévülni!

A jó vezetők nem úgy születnek. Azzá válnak!

És miért a vezetőknek kell élen járni a tudásuk növelésében? Itt a válasz:

„Ahhoz, hogy felemelhess, magasabban kell, hogy állj, mint én.” Ralph Waldo Emerson

A bejegyzés trackback címe:

https://goodwillgroup.blog.hu/api/trackback/id/tr6115030526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása